Bra att veta

  • Frakt från 59 kr
  • Fri frakt inom Sverige vid köp från 1000 kr
  • Normal leveranstid 1-5 arbetsdagar, kan bli något längre vid perioder av hög belastning, t.ex högtider och speciella kampanjer
  • 14 dagars ångerrätt, från dess du mottagit din försändelse
  • Säker betalning via Klarna 
Vad blir leveranskostnaden?
Frakten inom Sverige kostar från 59 kr och specificeras i kassan. Fri leverans inom Sverige för köp från 1000 kr.
Vilka betalsätt kan jag välja på?
Du kan välja mellan kortbetalning, faktura, direktbetalning och swish via din bank, Klarna
Hur lång är leveranstiden?
Leveranstiden är vanligen mellan 1-5 arbetsdagar. Vid större kampanjer och inför stora allmänna helgdagar samt under semestertider kan leveranstiden vara längre. Leveranstiden kan också variera beroende på var du bor. Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vi ansvarar heller inte för transportföretagets eventuella förseningar.
Förbeställda varor - vad händer nu?
Vissa varor går att förbeställa innan de släpps i butik, vanligen Muminmuggar. Du lägger din beställning som vanligt, i vissa fall kommer vi sedan att markera din order som pausad. Din order kommer sedan att stå som "pausad" eller "behandlas" till dess att vi fått hem varan i lager och den skickas till dig. Du får då ett meddelande att din order är färdigbehandlad. Handlar du andra varor vid samma beställning kommer alla varor skickas vid samma tidpunkt, dvs då den förbeställda varan kommit till vårt lager, detta för att du som kund skall slippa dubbla frakter. I annat fall behöver du kontakta oss. Om din beställning läggs mer än ca 4 veckor innan lanseringen kommer vi behöva släppa din betalning och kortbetalningar dras från ditt konto eller faktura skickas till dig innan du hunnit få din vara. Det går att förlänga betalningsdatumet på fakturor hos Klarna.
Är det säkert att handla i nätbutiken? Hur skyddas mina uppgifter?
Vi hanterar inga kontouppgifter i nätbutiken. Allt går via en extern betalningstjänst för säkra betalningar. För närvarande använder vi Klarna. Lilla Stork tillämpar personsonuppgiftslagen (PuL)  och personuppgifter används två ändamål; för fullgörande av de avtal som ingås med dig som kund och för marknadsföring Lilla Storks produkter och tjänster. Uppgifterna lagras och används under trygga och säkra förhållanden. Dina uppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part. Du har alltid rätt till insyn och till rättelse av eventuella felaktigheter gällande dina uppgifter. Dessutom har du rätt att avböja framtida marknadsföring.
Vad händer efter jag beställt?
Då betalning gjorts (via Klarna) skickar vi varorna till dig. Leveranstiden är normalt 1-5 arbetsdagar. Vid större kampanjer och inför stora allmänna helgdagar kan leveranstiden vara längre. En orderbekräftelse skickas till din mail. Om du inte får någon orderbekräftelse kan du titta i din skräppost där den ibland hamnar. Leveranstiden kan också variera beroende på var du bor.
Får jag något kvitto?
Du får bekräftelse på din order då du lägger den, kvitto får du då betalningen genomförts. Om du inte får någon orderbekräftelse skickad via mailen kan du titta i din skräppost där de ibland hamnar.
Vilka får handla?
För att få handla av oss måste du vara myndig alternativt ha målsmans tillstånd. Köpeavtal har ingåtts när du har slutfört din beställning och orderbekräftelse skickats till dig via e-post. Om du inte får någon orderbekräftelse kan du titta i din skräppost där de ibland hamnar.
Vilka betalsätt kan jag välja på?
Du kan välja mellan Klarna, och deras alternativ: kort, direktbetalning, swish eller faktura.
Vad är leveranstiden?
Leveranstiden är normalt 1-5 arbetsdagar om varan finns på lager. Vid större kampanjer och inför stora allmänna helgdagar och i semestertider kan leveranstiden vara längre. I vissa fall tillåter vi förbeställningar av ej ännu lanserade produkter. Då kan leveranstiden vara längre. I så fall framgår detta i produktbeskrivningen. Leveranstiden kan också variera beroende på var man bor. i accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör. Vi ansvarar heller inte för transportföretagets eventuella förseningar.
Vad kostar frakten?
Frakten kostar för närvarande från 59 kr inom Sverige och specificeras i kassan.  Fri frakt inom Sverige på köp från 1000 kr.
Vem levererar varorna och vart?
Varorna skickas med PostNord (varubrev), direkt hem eller till utlämningsställe,  eller med Schenker till ett utlämningsställe. Tänk på att försändelser från PostNord endast ligger kvar 7 dagar på utlämningsstället. Du får en SMS-avisering då din försändelse finns att hämta på ett utlämningsställe. Det är därför viktigt att du lämnar ett korrekt mobilnummer för SMS-avisering. Du kan också följa din leverans på apparna från PostNord eller Mina Paket.
Hur vet jag när varorna har kommit?
När varorna nått ditt utlämningsställe får du en avisering via sms, det är därför viktigt att du lämnar korrekt nummer för smsavisering. Du kan även ladda ner apparna Mina Paket och PostNord för att följa din leverans.
Kan jag ångra mitt köp?
Du har som kund har alltid öppet köp i 14 dagar efter det att du mottagit varorna enligt Distansavtalslagen. Det innebär att om du köper en vara på postorder eller via Internet har du möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Läs mer här: www.konsumentverket.se Du kan välja att returnera hela eller delar av din beställning, du behöver däremot alltid betala returportot själv. Om ditt köp var över vår gräns för fraktfritt, dvs över 1000 kr och returen gör att ditt köp nu hamnar under 1000 kr kommer vi ta ut en fraktavgift på 59 kr.  Maila oss på info@lillastork.se så skickar vi dig en returfraktsedel. Produkterna måste skickat tillbaka inom 14 dagar efter det att returfraktsedeln mottagits. Vi skickar returfraktsedeln på en länk via e-post, alternativt per brev. Ångerrätt gäller inte på demoexemplar, kraftigt prissänkta varor, reavaror eller varor på 2:a sortering. Ångerrätt gäller inte heller på presentkort, hygienartiklar, livsmedel, nappar, nappflaskor och specialtillverkade eller specialbeställda produkter. Varor som handlats med presentkort kan inte bytas mot kontanter. Vill du byta sådana varor erhåller du ett tillgodokvitto hos Lilla Stork. Ånger- och bytes- eller reklamationsrätt gäller inte varor som använts på något sätt om det inte är ett fabrikationsfel som endast kan upptäckas vid användning. Lilla Stork förbehåller sig rätten att avgöra om en vara är i säljbart skick. Varorna som returneras ska vara i samma skick som du mottagit dem i och får inte ha skadats, tvättats, ändrats eller använts annat än att du tittat varan. Produkter som ska monteras måste återsändas omonterade och oanvända. Eventuella etiketter eller skyddsplast får inte avlägsnas och medföljande förpackningar ska återsändas i helt skick. Vi kan inte återbetala en vara där batterier har använts, dvs, om plastbiten för skydd av batterier är borttagen. Lilla Stork förbehåller sig rätten att avgöra om en vara är i säljbart skick. Du som konsument ansvarar för produkten tills dess att den kommit oss tillhanda. Denna risk innefattar bland annat produkter som skadas eller kommer bort under frakt. Var noga med att ta inlämningskvitto från postombudet. Spara för uppvisande vid oklarheter kring inlämningsdatum eller annat. Vi kompenserar ej eventuella påminnelseavgifter från Klarna under hanteringstiden av din retur så därför ber vi dig vara uppmärksam på förfallodatumet och kontakta Klarna i det fall att förfallodatumet behöver förlängas
Kan jag returnera en vara?
Du kan självklart alltid returnera en vara. Du har som kund har alltid öppet köp i 14 dagar efter det att du mottagit varorna. Maila oss på: info@lillastork.se så skickar vi dig en returfraktsedel. Produkterna måste skickas tillbaka inom 14 dagar efter det att returfraktsedeln mottagits. Vi skickar returfraktsedeln på en länk via e-post, alternativt per brev. Varorna som returneras ska vara i samma skick som du mottagit dem i och får inte ha skadats, tvättats, ändrats eller använts annat än att du tittat varan. Produkter som ska monteras måste återsändas omonterade och oanvända. Lilla Stork förbehåller sig rätten att avgöra om en vara är i säljbart skick. Eventuella etiketter eller skyddsplast får inte avlägsnas och medföljande förpackningar ska återsändas i helt skick. Vi kan inte återbetala en vara där batterier har använts, dvs, om plastbiten för skydd av batterier är borttagen, ej heller varor som monterats och ej längre är i nyskick om de är nedmonterade igen. Lilla Stork förbehåller sig rätten att avgöra om en vara är i säljbart skick. Vi byter ej hygienartiklar, nappar, nappflaskor, livsmedel eller specialtillverkade eller specialbeställda produkter. Du ansvarar för produkten tills dess att den kommit oss tillhanda. Var noga med att ta inlämningskvitto från postombudet samt paketera din försändelse väl så den inte går sönder under transporten. Spara för uppvisande vid oklarheter kring inlämningsdatum eller annat. Vi kompenserar ej eventuella påminnelseavgifter från Klarna under hanteringstiden av din retur så därför ber vi dig vara uppmärksam på förfallodatumet och kontakta Klarna i det fall att förfallodatumet behöver förlängas Du bekostar själv returportot. Om ditt köp var över 1000 kr och fraktfritt och returen gör att totalköpet hamnar under fraktfri gräns tar vi ut en fraktkostnad på 59 kr.
Vad gör jag om min vara är trasig eller skadad? Kan jag reklamera min produkt?
Du som kund har ansvaret att besiktiga dina köpta varor och göra en reklamation inom 14 dagar efter att du fått varan. Kontakta kundservice på: info@lillastork.se snarast vid upptäckten av ett varufel eller en transportskada för reklamation. Viktigt är att du behåller förpackningarna din försändelse kom i. Ånger- och reklamationsrätt gäller ej om varan skadas eller förkommer p.g.a vårdslös hantering från din/kundens sida. Varorna som returneras ska vara i samma skick som du mottagit dem i och får inte ha skadats, tvättats, ändrats eller använts annat än att du tittat varan. Produkter som ska monteras måste återsändas omonterade och oanvända. Lilla Stork förbehåller sig rätten att avgöra om en vara är i säljbart skick. Eventuella etiketter eller skyddsplast får inte avlägsnas och medföljande förpackningar ska återsändas i helt skick. Vi kan inte återbetala en vara där batterier har använts, dvs, om plastbiten för skydd av batterier är borttagen, ej heller varor som monterats och inte längre är i nyskick om de är nedmonterade igen. Om du som kund har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion och detta lett till att varan du vill returnera är minskat i värde återbetalar Lilla Stork inte varan. I  eventuella fall där produkten är i säljbart skick men ej i nyskick äger Lilla Stork rätt dra av en summa motsvarande varans värdeminskning på det belopp som ska återbetalas. Lilla Stork förbehåller sig rätten att avgöra om en vara är i säljbart skick. Observera att en hel del av våra produkter är handgjorda och kan ha en del smärre skönhetsavvikelser som dock inte påverkar produktens funktion. Handgjorda produkter är alltid unika. Vissa skönhetsfel ingår och anses inte vara en defekt. Återbetalningen till dig sker så snart vi mottagit din retur eller senast inom 14 dagar. Du ansvarar för produkten tills dess att den kommit oss tillhanda. Var noga med att ta inlämningskvitto från postombudet. Spara för uppvisande vid oklarheter kring inlämningsdatum eller annat.
Hur använder ni mina personuppgifter?
Lilla Stork tillämpar personsonuppgiftslagen (PuL)  och personuppgifter används två ändamål; för fullgörande av de avtal som ingås med dig som kund och för marknadsföring av Lilla Storks produkter och tjänster. Uppgifterna lagras och används under trygga och säkra förhållanden. Uppgifterna lagras och används under trygga och säkra förhållanden. Dina uppgifter kommer inte att lämnas ut till tredje part. Du har alltid rätt till insyn och till rättelse av eventuella felaktigheter gällande dina uppgifter. Du har även rätt att avböja framtida marknadsföring.
Vad händer om jag inte löser ut mitt paket?
Lilla Stork tar ut en avgift på 300 kr för att täcka faktiska frakt- och expeditionsavgifter för ej utlösta paket. Om den faktiska fraktkostnaden överstiger 300 kr tar vi ut en avgift på det faktiska beloppet. Avgiften debiteras i efterskott. Vid utebliven betalning vidarebefordras ovillkorligen kraven till inkassoservice. Tänk på att försändelser från PostNord endast ligger kvar hos ditt ombud i 7 dagar. Om du missar att hämta ut ditt paket och önskar att vi skickar det på nytt behöver vi ta ut våra faktiska kostnader det innebär för att täcka våra kostnader.